Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Gdańsk stawia na odliczniki dla tramwajów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Gdańsk stawia na odliczniki dla tramwajów
Ile czasu powinna trwać obsługa przystanków, w którym momencie zamknąć drzwi, żeby zdążyć przejechać – to częste dylematy motorniczych na przystankach znajdujących się przed skrzyżowaniami. Odpowiedzią Gdańska są odlicznki pokazujące czas do zmiany świateł.

Jest kilka powodów, dla których w polskich miastach tramwaje przegrywają z innymi uczestnikami ruchu. Priorytety w wielu przypadkach wciąż pozostają sferą marzeń. Szczególnym wyzwaniem są krótkie fazy sygnalizacji w przypadku przystanków zlokalizowanych przed skrzyżowaniami. Motorniczy, jeśli nie zamknie w odpowiednim momencie drzwi, może nie zdążyć przejechać w danej fazie i będzie musiał przeczekać cały cykl świateł.

Aby choć częściowo rozwiązać ten problem, w Gdańsku wprowadzono odliczniki pokazujące kilka ostatnich sekund do zmiany świateł. – Najwcześniejszy projekt, który znalazłem z odlicznikami, to 2007 rok i przejścia dla pieszych w ciągu ul. Kartuskiej z maja (5 sygnalizacji) i skrzyżowanie Kościuszki – Legionów z września – mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Co ważne, takie rozwiązanie przynosi efekt. – Mamy bardzo pozytywne sygnału w tej sprawie od motorniczych i Zakładu Komunikacji Miejskiej. Od jego rozpowszechnienia się w zasadzie przestały docierać do nas uwagi, że motorniczy nie zdążył odjechać z przystanku na danej fazie i musiał oczekiwać cały cykl – zauważa Wawrzonek.

W chwili obecnej odlicznki tramwajowe funkcjonują już na około 40 skrzyżowaniach i przejściach w Gdańsku. – W ramach realizowanego właśnie systemu zarządzania ruchem TRISTAR wprowadzane są kolejne odliczniki tramwajowe. Docelowo mają objąć większość sygnalizacji, które obsługują ruch tramwajowy (ok. 60 sygnalizacji) – zapowiada Tomasz Wawrzonek.

Gdzie pojawiają się odliczniki? – Po pierwsze (absolutnie podstawowa lokalizacja) przy przystankach tramwajowych zlokalizowanych przed sygnalizacją. Pozwala to na wcześniejsze przygotowanie się motorniczego do ruszenia z przystanku (np. zamknięcie drzwi) i start bezpośrednio po uzyskaniu sygnału zezwalającego na ruch – mówi Wawrzonek. Jak wskazuje, odliczniki są standardem przy budowie i modernizacji linii tramwajowych, a także przy przebudowie sygnalizacji świetlnych przy istniejących trasach.

W dwóch przypadkach zastosowano sygnalizatory jednokomorowe z informacją sekundową także przy przystankach zlokalizowanych ok. 100-150 m przed skrzyżowaniem. Takie ułatwienia nie są stosowane natomiast w przypadku sygnalizacji nieznajdujących się w pobliżu przystanków. – W takich lokalizacjach uważamy, że nie ma czynników, które ograniczałyby efektywność ruchu tramwaju – przekonuje Tomasz Wawrzonek.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5